Tips om positief te denken

In zijn boek “Buddha’s Brain”geeft de Amerikaanse neuroloog Rick Hanson 4 tips om je positieve gedachten te stimuleren en steeds makkelijker beschikbaar te maken (bron: psychologieinpraktijk.nl):

  1. Dagelijks meerdere momenten kiezen waarop je je ontspant. Even je spieren ontspannen en goed op je ademhaling letten. Dit helpt bij het loslaten van spanningen in je lichaam. Het ontspannen van je lichaam helpt bij het ontspannen van je geest. Met als resultaat meer ruimte voor positieve gedachten.
  2. Bewuster stilstaan bij positieve ervaringen. Wanneer er zich iets positiefs voordoet, besteed er aandacht aan. Op die manier kunnen de positieve verbindingen in je hoofd beter groeien.
  3. Wanneer je een negatieve gedachte hebt, zet er dan een tegenovergestelde positieve gedachte naast. Doe dit consequent, ook bij het hebben van negatieve ervaringen.
  4. Relativeren. Door afstand te nemen van jezelf en de situatie, krijgen negatieve gedachten en gevoelens minder de kans. Ze zullen zich minder verschansen in je brein waardoor er meer mentale capaciteit overblijft voor positieve gedachten.

Positief denken heeft veel voordelen, zo blijkt uit onderzoek. Je voelt je gelukkiger, bent succesvoller en hebt minder last van stress.  Dit is waardevol voor jezelf, maar ook binnen organisaties, relaties en opvoeding, coaching, etc.

Wil je dit graag oefenen in een coachgesprek? Klik dan hier voor het maken van een afspraak.